Copyright 2025 - Legendy Rocka

Nie tylko Queen

Muzycznie May spełniał się jednak nie tylko w Queen. Podobnie jak Freddie Mercury czy Roger Taylor tworzył solowo. Jako solista wystartował już w 1983 r. minialbumem "Star Fleet Project" nagranym w Los Angeles z grupą przyjaciół - wspomógł go m.in. Eddie Van Halen. Pełnowymiarowy album wydał jednak dopiero w 1992 r., blisko rok po śmierci Freddiego Mercury’ego. Płyta "Back To The Light" cieszyła się niemałym zainteresowaniem. Z tego właśnie albumu pochodzą takie przeboje, jak "Too Much Love Will Kill You" czy "Driven By You". Trzy lata później rozpoczął pracę nad krążkiem wypełnionym przeróbkami piosenek innych wykonawców, roboczo zatytułowanym "Heroes", jednak ostatecznie porzucił pomysł i skoncentrował się na pisaniu własnego materiału. Owocem prac był wydany w 1998 roku longplay "Another World".
May pisał także muzykę filmową. W 2000 r. gitarzysta skomponował ścieżkę dźwiękową do francuskiego filmu "Furia". Fanom jednak przyszło sporo czekać na kolejne solowe wydawnictwa. Nie oznacza to jednak, że Brian May spoczął na laurach. Pojawiał się gościnnie na występach innych wykonawców (m.in. Motörhead, Genesis), często wspomagał także zaprzyjaźnionych artystów w studiu (m.in. Foo Fighters, Meat Loaf). Nagrywał kolejne płyty z Queen, w tym te z niepublikowanymi wcześniej piosenkami z Freddiem oraz wciąż koncertował po całym świecie.

Niemen Enigmatic

Od lutego 1969 do lipca 1970 Czesław Niemen z zespołem występował we Włoszech, początkowo jako I Niemen, a od lipca 1969 w zmienionym składzie jako Niemen Enigmatic. Nagrał kilka singli, zarejestrował też fragmenty koncertów. Grał głównie w klubach, a w czerwcu 1970 r. wystąpił na festiwalu Cantagiro. Czesław Niemen blisko związał się z piosenkarką Faridą, z którą w listopadzie 1970 odbył trasę po Polsce. W swej twórczości Czesław Niemen włączał się w kolejne dominujące w światowej muzyce rockowej prądy, tworząc własne, indywidualne i charakterystyczne odmiany muzyki – od rocka psychodelicznego przez symfoniczny rock progresywny (album Niemen Enigmatic z monumentalnym utworem Bema pamięci żałobny-rapsod do tekstu C. K. Norwida) aż po awangardowy jazz-rock (albumy Niemen Vol. 1 i Niemen Vol. 2) oraz muzykę elektroniczną. W październiku 1969, w przerwie włoskich występów, muzycy nagrali płytę z czterema kompozycjami do słów wybitnych polskich poetów, która ukazała się na początku 1970 jako Niemen Enigmatic. Album odniósł duży sukces. Na przełomie 1969/70 zrealizowano też film ilustrujący utwór Bema pamięci żałobny rapsod.

Nieustająca rapsodia

Wszystko, co związane z zespołem nie tyle wraca do łask, co cieszy się zainteresowaniem ze zdwojoną siłą. Na półkach sklepowych znów zaroiło się od książkowych biografii, odpowiednio wyeksponowanych płyt, koncertów na DVD i oczywiście koszulek z wizerunkiem Freddiego. To oczywista zachęta do dalszego zgłębiania historii grupy. Lepszej nie trzeba.

"Całkiem nieźle, jak na podstarzałe królowe", powiedziałby Rami Malek jako Freddie. Ba, trzeba przyznać, że właśnie te "podstarzałe królowe" wciąż trzymają świetną formę. Roger Taylor i Brian May nie spoczywają na laurach. To oni, jako producenci, stoją za opowiedzianą na nowo historią Mercury’ego i to oni także wciąż karmią nas swoją muzyką na żywo. Oni też doskonale wyczuli, że to najlepszy moment, by na nowo wypełniać po brzegi fanami największe sale koncertowe.

Queen z Adamem Lambertem ruszają w kolejną trasę o jakże wymownym tytule "The Rhapsody Tour". I chociaż na razie zapowiedzieli koncerty latem w Ameryce Północnej, to już możemy się spodziewać, że to dopiero początek i swoją trasę poszerzą o inne kraje. A to, że te koncerty będą przeżywać prawdziwe oblężenie, jest więcej niż prawdopodobne.

Od 2011

W 2011 na Festiwalu TOPtrendy w Sopocie zajęła piąte miejsce w konkursie TOP za sprzedaż płyty „50”, natomiast na 48. KFPP w Opolu otrzymała Superjedynkę w kategorii Superpłyta (za płytę pt. 50) oraz Superjedynkę Superjedynek za najlepszy festiwalowy występ. 25.11. ukazał się album Buty 2, na którym znalazły się utwory z premierowymi, odnalezionymi po latach przez Rodowicz tekstami autorstwa Agnieszki Osieckiej.
Jak przyznaje w wywiadach, wielokrotnie otrzymywała propozycje bycia jurorem w programach typu talent show: Bitwa na głosy i The Voice of Poland, ale ich nie przyjęła. Podczas finału drugiej edycji The Voice of Poland wręczyła nagrodę zwyciężczyni programu Natalii Sikorze. W 2013 jej piosenka „Futbol” znalazła się na piątym miejscu listy „10 największych przebojów nagranych z myślą o piłkarskich Mistrzostwach Świata” według amerykańskiego magazynu Billboard. W ostatni dzień 2013 zaskoczyła wszystkich na koncercie sylwestrowym Polsatu, na którym zaprezentowała się w kreacji ze sztucznym biustem.

9.04.2014 zaprezentowała utwór „I warto czekać”, który nagrała z dedykacją dla Ukraińców w związku z napiętą sytuacją w kraju. Jesienią tego samego roku wystąpiła w dwóch programach: jako specjalny juror w finale programu SuperSTARcie oraz w finale piątej edycji programu The Voice of Poland, gdzie wraz z Aleksandrą Nizio (późniejszą zwyciężczynią) wykonała utwór „Wielka woda”.

W lutym 2015 zajęła jedenaste miejsce w plebiscycie radia RMF FM na artystę 25-lecia. 13.06. wzięła udział w koncercie „SuperPremier” podczas 51. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, z piosenką „Pełnia”, którą nagrała w duecie z producentem muzycznym Donatanem. Jesienią 2015 była gościem odcinka finałowego czwartej edycji programu Twoja twarz brzmi znajomo, emitowanego w telewizji Polsat. Wokalistka pochwaliła tam występ Michała Grobelnego, który wystąpił w pierwszym odcinku, w jej roli i wykonał utwór „Kolorowe jarmarki”.

15.09.2017 wydała nowy album, zatytułowany Ach świecie.... Pierwszym singlem promującym płytę został utwór „W sumie nie jest źle”, do którego zrealizowano teledysk. 3.03.2018 była jedną z pięciu jurorów w wyborze reprezentanta Polski w 63. Konkursie Piosenki Eurowizji w Lizbonie.

Opuszczenie grupy Niebiesko-Czarni i utworzenie grupy Akwarele

Oficjalnie opuścił zespół Niebiesko-Czarni w listopadzie 1965, a jesienią 1966 wraz z muzykami formacji Chochoły utworzył zespół Akwarele. W roku następnym odbył z nimi pierwszą trasę, rozpoczętą koncertem 16 stycznia 1967 r. w Jeleniej Górze. Dokonał nagrań dla radia i na małą płytę, a w kwietniu 1967 r. zarejestrował materiał na longplay Dziwny jest ten świat. 25 czerwca 1967 wystąpił z piosenką tytułową z płyty „Dziwny jest ten świat” na festiwalu w Opolu, gdzie wzbudził wielkie zainteresowanie i otrzymał m.in. nagrodę Polskiego Radia. Piosenka „Dziwny jest ten świat” stała się najbardziej znanym z polskich protest songów i hymnem młodzieży końca lat 60.

Ostatnia płyta studyjna

Zaś 29.09.2001 wystąpił w Warszawie na koncercie pamięci C. K. Norwida, a 17.11.2001 wyszła ostatnia jego płyta studyjna spodchmurykapelusza, promowana singlem kompaktowym z trzema wersjami utworu Jagody szaleju. Została przychylnie przyjęta przez słuchaczy i krytyków.

Overdub

to technika używana w nagraniach audio w którym odcinek muzyki jest 2 lub więcej razy nagrywany. Ten sposób mozna spotkać z piosenkarzami jak i instrumentach, ensemble'ach, orkiestrach.

Pierwsza składanka kompaktowa jego nagrań

W 1995 ukazała się pierwsza autoryzowana przez Niemena składanka kompaktowa jego nagrań Sen o Warszawie. Artysta zaczął przymierzać się do wznowienia zasadniczej części swego dorobku, co nastąpiło w 2002 i 2003. Wcześniej, bo w 1999 Czesław Niemen został wybrany na wykonawcę wszech czasów w plebiscycie „Polityki”, wystąpił też wtedy w Trójce.

Początki muzyczne

W 1962 roku poznał Franciszka Walickiego, który zaczął go promować i organizować występy. W tym samym roku odniósł duży sukces na Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie i w nagrodę odbył trasę po kraju z zespołem Czerwono-Czarni. To właśnie Walicki z trudem przekonał Niemena, by zamiast piosenek latynoskich i rosyjskich zaczął grać rocka.

Pogrzeb artysty

30.01.2004 urna z prochami została złożona w katakumbach na Starych Powązkach w Warszawie. Żegnało go ok. 2,5-3 tysięcy ludzi, w tym oficjalni przedstawiciele władzy. W momencie rozpoczęcia pogrzebu, o godzinie 13.00, z inicjatywy Marka Niedźwieckiego, wiele stacji radiowych w Polsce wyemitowało „Dziwny jest ten świat”, oddając w ten sposób hołd zmarłemu artyście.

Przełom i sukces

BTO drugi album, Bachman- Turner Overdrive II został wydany w grudniu 1973 i stał się ogromnym hitem w US (pikując miejsce IV w 1974), a ich narodowy Canada (osiągnął nr 6 na liście RPM hitowych albumów). Oryginalny tytuł albumu brzmi "Adrenaline Rush". Wydane zostały ich dwa najlepiej znane single "Let It Ride", "Taking Care Of Business". Randy już kilka lat wcześniej napisał rdzeń do "Taking Care Of Business" zatytułowany wówczas jako "White Collar Worker" będąc jeszcze w Guess Who, ale zespół uznał, że to nie ich styl. Jednak pojawił się ponownie w repertuarze BTO w czasie gigów, które wspierały gw. pierwszy album jak to Randy ujął: "Dać Fredo'owi Turner szansę by odpączął jego głos". W przededniu Randy usłyszał DJ Darryl Burlingham'a mówiąc: "Me martwiny sie o interes w radiu C- Fox" i zadecydował wstawić słowa "taking care of business" jako refren gdzie początkowo były "white collar worker".

Tim Bachman opuścił zespół na poczatku 1974 roku wkrótce po tym gdy wydano Bachman- Turner Ovedrive II. Randy Bachman posiadał bardzo silne religijne przekonania i ustanowił reguły by pozostać w BTO. Pośród nich była reguła, że narkotyki, alkohol i stosunek przedmałżeński w czasie koncertów był zabroniony, a Tim rzekomo je wszystkie złamał. Mówi się, że miał okazję by zmienić swój styl życia co wykorzystał, przynajmniej tymczasowo. Istnieją inne, różniące się powody, od wymienonych wytycznych, które doprowadziły do jego odejścia. Niektóre źródła podają, że opuścił zespół z powodu małżeństwa i ochoty studiowania by móc zostać inzynierem nagraniowym i promotorem koncertów. W wywiadzie przeprowadzonym w 2002 roku, brat Robbie powiedział "On został stanowczo zapytany by odszedł. Nie był kalibrem BTO (i) było ciężko na nim polegać. Mam wrażenie, że zespół był w konflikcie z całym jego życiem."

Przesiedlenie do Polski

Został przesiedlony do powojennej Polski w 1958 roku w ramach ostatniej fali masowych wysiedleń Polaków z Kresów Wschodnich. Rodzina Wydrzyckich zdecydowała się ostatecznie na repatriację, by Niemen uniknął powołania do Armii Radzieckiej. Rodzina rok spędziła w obozie dla repatriantów w Drawsku Pomorskim, a następnie zamieszkała w Świebodzinie, Białogardzie i ostatecznie Kołobrzegu, a Czesław znalazł się w Gdańsku, gdzie rozpoczął naukę w średniej szkole muzycznej, w klasie fagotu. Równocześnie występował w studenckich teatrach, kabaretach i klubie Żak w Gdańsku, śpiewając po hiszpańsku i polsku piosenki latynoamerykańskie, akompaniując sobie na gitarze. Dwie z tych piosenek pojawiły się potem na jego pierwszej płycie[potrzebny przypis]. Jednocześnie zarabiał, pracując dorywczo w porcie lub strojąc fortepiany. W tym okresie poznał i zaprzyjaźnił się z Helmutem Nadolskim.

W 1960 r. urodziła się jego córka Maria. Wraz z rodziną mieszkał wówczas w Sopocie. Z pierwszą żoną rozwiódł się w 1971 r.

RIAA Certyfikaty

Stanach Zjednoczonyach Recording Industry Association of America (RIAA) przyznaje certyfikat opartego na liczbie albumów i singli sprzedanych na detalicznych i innych pomocniczych rynkach. Inne kraje mają podobneRIAA Gold nagrody. Certyfikacja nie upoważnia automatycznie do otrzymania nagrody, wytwórnia płytowa musi o niego wystąpić. Audyt przeprowadzany jest w odniesieniu do dostaw netto po zwrotach (najczęściej używane jest oświadczenie o tantiemach artysty), który obejmuje albumy bezpośrednio sprzedawane do sklepów detalicznych i wielobranżowych, bezpośrednio konsumentom (muzyczne kluby i zamówienie pocztą) oraz inne punkty sprzedaży.

Czytaj więcej: RIAA Certyfikaty

Skala diatoniczna

Nazwy dźwięków
W pierwszej kolejności poznajemy nazwy dźwięków skali diatonicznej. Jest to siedmiostopniowa skala, w której odległości pomiędzy kolejnymi dźwiękami wynoszą cały ton lub pół tonu. Jej dźwiękom odpowiadają białe klawisze fortepianu.

W dwunastostopniowej skali chromatycznej sąsiednie dźwięki odległe są zawsze o półton. Odpowiada im 12 kolejnych klawiszy fortepianu, zarówno białych, jak i czarnych.

Alfabet muzyczny
Czarne klawisze fortepianu występują w naprzemiennych grupach po dwa i po trzy klawisze. Jeśli znajdziemy dowolną grupę dwóch czarnych klawiszy i naciśniemy biały klawisz znajdujący się bezpośrednio na lewo od niej, będzie to dźwięk C.

Dźwięki, odpowiadające kolejnym białym klawiszom na prawo od C, to:

C, D, E, F, G, A, B[1]

Po dźwięku B następuje znowu dźwięk C, ale o oktawę wyższy od pierwszego.

Bardziej "alfabetycznie" wygląda sekwencja rozpoczynająca się od dźwięku A (biały klawisz pomiędzy drugim a trzecim czarnym klawiszem w dowolnej grupie 3 czarnych klawiszy):

A, B, C, D, E, F, G

Jest to inny rodzaj skali diatonicznej, zwany skalą molową. Różne rodzaje skal molowych zostaną omówione w osobnym rozdziale.

Nazwy sylabowe – solmizacja
W XI wieku włoski mnich benedyktyński Guido z Arezzo wprowadził nazwy nut będące pierwszymi sylabami VIII-wiecznego hymnu do św. Jana Ut queant:

Ut, re, mi, fa, sol, la

Melodia tego hymnu ma tę własność, że każdy kolejny wers zaczyna się o 1 stopień skali diatonicznej wyżej niż poprzedni.

Sukces

W 1967 Czesław Niemen wystąpił m.in. na festiwalu w Sopocie oraz w Kolonii w Niemczech, a w styczniu 1968 śpiewał na targach MIDEM w Cannes. Niemen nagrał album Sukces, który został złotą płytą, stał się też bohaterem krytycznego filmu krótkometrażowego pod tym tytułem, w reżyserii Marka Piwowskiego, który pokazano w czerwcu 1968. W październiku 1968 Niemen i Akwarele nagrali jeszcze płytę Czy mnie jeszcze pamiętasz?, a w grudniu Niemen odebrał wspomnianą złotą płytę.

f t g m